به مسیر و فرایندی که منتهی به خرید می گردد، بازار یابی می گویند.
این شغل یکی از پردرامد ترین شغل های دنیاست که به سرمایه چندانی نیاز ندارد بلکه یک تخصص یا در واقع هنر جذب و اثرگذاری بر روی مخاطب است. یک بازاریاب باید بتواند در افراد مختلف حس نیاز نسبت به محصول ارائه شده را ایجاد کند و در نهایت فرد را به خرید وادارد.
فردی که قصد دارد در بازاریابی موفق شود باید بتواند ویژگی های ارائه شده در پایین را در خود ایجاد کند.
۱- خلاقیت: ایجاد تبلیغات متناسب با نوع محصول
۲- نگاه جامع: یک بازاریاب باید تمام جوانب را در نظر بگیرد. مثلا: نوع محصول، بازار هدف، محصولات مشابه، رقبا و …
۳- به روز بودن: باید بتواند از تمام قابلیت های عصر جدید بهره ببرد و عقب نماند.
۴- پشتکار: قطعا هیچ موفقیتی بدون پشتکار حاصل نمی شود.
۵- صداقت: جدای از بحث اخلاق مداری باید توجه داشته باشید که هر مشتری ناراضی ممکن است چندین نفر را از معامله با شما بر حذر دارد و هر مشتری راضی چقدر می تواند برای شما تبلیغ کند.
۶- تعیین هدف: برای خود یک هدف قرار دهید و سعی کنید به آن برسید.
۷- برنامه ریزی: مطمئن باشید برنامه ریزی در هر کاری از رموز موقیت است. پس این اصل را در هیچ کاری فراموش نکنید.