بازاريابي شبكه اي(multilevel marketing)
اين صنعت اولين بار در سال ۱۹۴۵ میلادی آغاز شد و امروزه اين تجارت با بيش از ۷۵ سال قدمت توانسته شركتهاي بزرگ و مطرح را در تمام جهان تشويق كند تا از اين روش براي فروش محصولاتشان استفاده نمايند.
بی شک بهترین و آسان ترین و هدفمندترین راه برای شروع یک کار مستقل، بازاریابی شبکه ای (Network Marketing) است. بازاریابی شبکه ای تجارتی است با چند ده سال قدمت و هم اکنون در ۱۵۵ کشور دنیا رواج دارد. هر هفته، چند صد هزار نفر در سراسر دنیا به شاغلان این تجارت افزوده می شوند. رشد اعضا بازاریابی شبکه ای در جهان چند ده هزار نفر در هر روز است و امروزه، اینترنت با نقش چشمگیری که در دنیا ایفا می کند، مزایای تجارت الکترونیک (E-commerce) را به طرز قابل توجهی افزایش داده است.
نام این کسب و کار طی سالیان گذشته از «شیوه فروش مستقیم» به «بازاریابی شبکه ای» و «بازاریابی چندسطحی» (Multi-Level Marketing) تکامل یافته است. اصول اصلی و زیربنایی همه این ها با هم یکسان است و عبارت است از توزیع و بازاریابی محصولات و خدمات. کشورهای مالزی، تایوان، ایالات متحده، استرالیا و ژاپن از کشورهای پیشرو در این تجارت هستند. به عنوان مثال، ۸% از کل جمعیت کشور تایوان در سیستم های بازاریابی شبکه ای مشغول فعالیت هستند.
بازاریابی شبکه ای به جامعه و مردم در همه جا این نوید را می دهد که می توانند درآمدشان را افزایش داده و شیوه زندگی شان را بهبود و ارتقا بخشند.
بازاريابي شبكه اي نوعي از تجارت است كه در آن مصرف كنندگان يك شركت توليد كننده مي توانند بازارياب محصولاتي باشد كه خود مصرف مي كنند، و با انعقاد قرارداد با شركت توليد كننده و معرفي و فروش محصولات به اطرافيان خود، درآمد قابل توجهي كسب كنند. و در صورتي كه شخص بتوانند با معرفي اين تجارت به اطرافيان خود و معرفي آنها به شركت ،گروه فروش خود را شكل دهد ، و طبق پلنهاي درآمد زائي شركت درصدهاي مشخصي از قيمت كالاهاي فروخته شده در گروه فروش خود را به عنوان پورسانت و پاداش دريافت كند. . متاسفانه طي سالهاي اخير بسياري از افراد و شركتهاي سود جو، با استفاده از نبودن اطلاعات كافي در مورد اين تجارت در كشور عزيزمان به صورت غير قانوني و با قصد سوء استفاده و كلاهبرداري ، باعث گرديدند كه به نام و وجه اين تجارت آسيب وارد شود. اما در حال حاضر كشورهاي پيشرفته زيادي از جمله كشورعزيزمان ايران، به روش صحيح و تحت نظارت قانوني اين تجارت، جامه عمل پوشانده اند.
هر وقت که ما درباره چيز های موردپسندمان به بقيه اطلاعات مي دهيم، به نوعي بازاریابی شبکه ای انجام مي دهيم. تا حالا شده از دوستانتان یکی از سوالات زیر را بپرسید:
خریدهایت را از کجا انجام می دهی؟
پیراهنت را از کجا خریدی؟
معمولا از کجا گوشت می گیری؟
رستوران خوب سراغ داری؟
معلم زبان خوب نمی شناسی؟ موسسه خوب چی؟
آرایشگاه کجا رفتی؟ و ….
بر طبق این تعریف حتی اجداد ما هم به صورت ابتدایی با این حرفه آشنایی داشته اند.
حالا فرض کنيد که برای اين کاری که داريد انجام مي دهيد(یعنی معرفی مشتری به فروشنده کالا یا خدمات)، به شما حق الزحمه ای هم پرداخت کنند. اين يعنی بازاریابی شبکه ای حرفه ای.
بازاریابی شبکه ای سيستمی است برای توزيع کالا و خدمات توسط شبکه هايی از هزاران فروشنده يا توزيع کننده مستقل. اين توزيع کننده ها از طريق فروختن کالاها و خدمات و همچنين معرفی و حمايت از فروشندگانی ديگر(که عضو سازمان فروش ایشان می شوند) کسب درامد مي کنند.
در حقيقت بازاریابی شبکه ای يک روش جديد توزيع کالاها و يا خدماتی است که از قبل در بازار يا محيط اطراف ما وجود داشته اند. فقط اتفاقی که افتاده اين است که فروشنده آن کالا و يا ارايه کننده آن خدمات، از روش جديدی جهت ارايه همان محصول يا خدمات قبلي خود استفاده مي کند.در حقیقت هر کدام از مشتریان که از کالا ویا خدمات ارایه شده توسط شرکت رضایت دارند می توانند در صورت تمایل مشتریان جدیدی برای استفاده از کالاها و یا خدمات به شرکت ارجاع دهند و از این راه کمیسیون دریافت کنند.
بازاریابی شبکه ای یک مدل کسب وکار است، یک فرصت یا امکان است برای کسب درآمد، شاید برای برخی افراد بهترین شیوه کسب درامد ، یک راه یا مسیر از قبل تعیین شده است برای کار کردن و داشتن یک فعالیت کاری و نوعی بازاریابی، قطعاً با شبکه های هرمی تفاوت دارد. افراد یا مشتری ها به عنوان خریدار کالا یا خدمات یک شرکت به نوعی وارد تیم بازاریابی آن شرکت می شوند و با فروش کالا و خدمات آن شرکت تیم بازاریابی را گسترش می دهند و این امر موجب هویتمند شدن آن کالا یا خدمات، افزایش فروش و توزیع سریع و بدون نیاز به واسطه های بیشتر برای آن شرکت می شود.
نکته ی مهم این است که با توزیع کالا و خدمات از طریق افرادی که در زیرمجموعه قرار گرفته اند، افراد (نتورکرها) با توجه به برنامه شرکت، درآمدی کسب می کنند که به آن درآمد رسوبی گفته می شود. این نوع درآمد درست مثل اجاره بهایی است که یک صاحب خانه به صورت ماهانه یا سالانه دریافت می کند. قطعاً صاحب خانه خرجی را برای ساخت یا خرید خانه متحمل شده است و به این راحتی خانه ای به دست نیامده است. در کار بازاریابی شبکه ای نیز چنین است.
هیچ رمز و رازی در بازاریابــی شبکه ای وجود ندارد ، بازاریابـی شبـکه ای تنها روش دیگری برای فروش و توزیع می باشد .
بازاریابی شبکه ای به افراد این امکان را می دهد که محل و ساعت کار خود را انتخاب کرده و به آزدای مالی دست پیدا کنند و در یک کلام رئیس خودشان باشند. علاوه بر این، برای این کار نیازی به داشتن تحصیلات خاص نیست، زیرا خود شرکت آموزش لازم را در زمینه مهارتهای تجاری موردنیاز و نیز آموزش بازاریابی را ارائه می نماید. این جنبه از آموزش بخشی جداناشدنی از فرصت تجاری ارائه شده است.
در مورد هر فرصتی، موفقیت، با آنچه که یک فرد با آن فرصت انجام می دهد، سنجیده می شود. این تجارت برای افرادی که به دنبال یک راه ساده و یک شبه پولدار شدن هستند، نیست. نمایندگان فروش، باید سخت کار کنند، از هوش خود استفاده کرده، متعهد باقی مانده، آماده شکستهای اولیه بوده، و به دقت مطابق با طرح تجاری پذیرفته شده و اثبات شده شرکت عمل نمایند.