تفاوت بازاریابی و فروش
لطفا با دقت این پست را مطالعه کنید تا متوجه تفاوت بازاریابی و فروش شوید ..
تفاوت بازاریابی و فروش
متاسفانه بسیاری از مدیران و صاحبان مشاغل فروش و بازاریابی را با هم اشتباه میگیرند.بازاریابی فرآیند قبل از فروش است.فرض کنید شما کاری را قرار است شروع کنید , از کجا می خواهید بدانید آیا محصول شما مورد استقبال قرار میگیرد یا خیر؟
آیا محصول شما مورد احتیاج است؟ آیا ارزش سرمایه گذاری را دارد؟ به فرآیند هایی که شما را به پاسخ این سوالات میرساند و شما را مطمئن به فروش و سود می کند بازاریابی می گویند.
شما از طریق بازاریابی به این نتیجه می رسید که چه محصولی و با چه ویژگی هایی باید تولید کنید تا مورد استقبال قرار گیرد و مردم به دنبال چه محصولاتی با چه کیفیتی و با چه ویژگی هایی هستند.سپس شروع به تولید محصول می کنید و از طریق فرآیند فروش به دنبال مشتری ها و فروش محصول می کنید و با آنها به قرار ملاقات میپردازید.
متاسفانه امروزه در آگهی های استخدام هم دیده می شود که کارشناس و مدیر فروش با بازاریاب اشتباه گرفته می شود. بازاریاب شخصی تحصیل کرده است که مهارت و علم مذاکره, روانشناسی ,سازماندهی و … رو دارد . متاسفانه امروزه پیدا کردن یک بازرایاب حرفه ای سخت است ولی وجود یک بازاریاب حرفه ای بسیار لازم است.
چون امروزه علاوه بر فروش, بعد از فروش هم مهم هست و نگه داشتن مشتریان از اهمیت خاص برخوردار است.به دلیل اینکه اعتماد کردن خریداران قدیمی بسیار به شما آسانتر است نسبت به مشتریان جدید .و احتمال خرید , خریداران قدیمی ۷۰ درصد بیشتر است. ارزیابی ها و بازارسنجی و نظرات خریداران هم بر عهده بازاریابان است نه مدیران فروش!
به طور کلی بازاریابی بسیار مهم است زیرا فروش شما را قطعی می کند و سود و زیان شما در انتخاب درست است که این اطلاعات از طریق بازاریابی به دست شما می رسد.بازاریابی فروش شما را گسترده تر و هدفمند و حرفه ای خواهد کرد.