۱- فقط نکات مهم را بیان کنید و واضح و شفاف سخن بگویید.
ذهن یک مخاطب در یک جلسه نمی تواند انبوهی از اطلاعات را به خاطر بسپارد. پس فقط نکات مهم را بیان کنید. همچنین این نکات مهم را به طور ساده و شفاف بگویید و از پیچیده کردن مطلب بپرهیزید.
۲- مخاطبان خود و انگیزه آن ها از گوش کردن به صحبت های شما را در نظر بگیرید.
مخاطبان شما با هدف خاصی در سالن کنفرانس نشسته اند. درک اینکه چرا آنان برای شنیدن حرف های شما تمایل نشان داده و به خود زحمت آمدن به سالن کنفرانس را داده اند بسیار مهم و ضروری است. با در نظر گرفتن این دلیل، می توانید ارائه خود را طوری تنظیم کنید که در راستای اهداف آنان باشد تا با دقت و تمایل بیشتری به سخنرانی شما گوش فرا دهند.
۳- خشک صحبت نکنید.
یک راه بسیار موثر در جلب توجه مشتریان احتمالی و درگیر کردن فکر آنان با محصول و یا خدمات شما تصویر سازی ذهنی و القای این تصویر به مخاطبان است. می توانید یک رابطه احساسی با مخاطب ایجاد کنید که باعث می شود او بیشتر به سخنان شما گوش دهد. این رابطه می تواند از طریق نقل داستان یا … باشد.
۴- تمرکز مخاطب باید روی شما باشد نه اسلاید
خاطبان شما نیامنده اند تا اسلایدهای شما را تماشا کنند، اگر هدف از یک ارائه، نمایش اسلاید بود، این کار را می توان از طریق اینترنت و با ارسال فایل اسلایدها انجام داد و نیازی هم به حضور در محل نیست. مخاطبان شما، آمده اند تا به شما نگاه کنند و به حرف هایتان شما گوش دهند. پس تمرکزشان را بر روی خودتان نگه دارید. برای اینکار می توانید یک اسلاید خالی در میان اسلایدها قرار دهید تا مخاطب مجبور شود به شما نگاه کند.
۵- تسلط
باید طوری محتوای سخنرانی تان را بلد باشید که به راحتی بدون هر گونه ابزار تصویری، آن را بتوانید ارائه کنید. تسلط بر محتوای ارائه، یکی از اجزای اصلی یک ارائه خوب است.