در اوضاع فعلی مملکت ما که با اقتصادی بیمار مواجه است و همچنین با رکودی که پیش آمده و کم شدن ارزش ریال در برابر دلار، سوالی که ممکن است برای هر صاحب کسب و کاری پیش بیاید این است که چگونه با این شرایط حیات خود را حفظ کند. در اینجا به چند راهکار مهم که باید در این شرایط اتخاذ شود، می پردازیم.
۱- کاهش هزینه ها
مهم ترین کار در این شرایط حفظ نقدینگی و در واقع کنترل دقیق میزان دخل و خرج است. هر خرج اضافی در این شرایط می تواند اثرات بسیار بدی داشته باشد.
۲- جذب اعتبار
اگرچه که معمولا در این شرایط وام گرفتن نیز سخت تر می شود و معمولا بانک ها نیز برای گرفتن وام تدابیر سخت تری را اقتضا می کنند، ولی اگر شما اعتبار خوبی داشته باشید شاید بتوانید با دریافت وام بقای جریان نقدینگی خود را حفظ کنید.
۳- دریافت کمک از دولت
معمولا دولت ها برای حفظ کسب و کارهای کوچک در این شرایط اقتصادی، تدابیری را می اندیشند که می توان به اعطای وام ها یا کاهش مالیات اشاره کرد.
۴- بازاریابی حرفه ای تر و فروش بیشتر
تاب آوردن و مقاوت کردن در یک اقتصاد ضعیف به این معنا نیست شما باید بودجه بازاریابی خود را قطع کنید. بلکه، این به آن معنا ست که شما باید در بررسی اثربخشی روش های بازاریابی خود مو را از ماست بکشید و ریال به ریال هزینه های بازاریابی تان را مدیریت کنید. بنشینید و روش های بازاریابی خود را مجددا تجزیه و تحلیل کنید. باید تنها و تنها بر روی مخاطبان و مشتریان بلقوه در بازار هدف خود، تمرکز کنید. حتی می توانید تبلیغات و برند تان را طوری طراحی کنید که نشاندهنده اعتماد به نفس و قدرت شما نسبت به رقبایتان در رویارویی با رکود اقتصادی باشد.