قدم اول در هر کسب و کاری شناخت مشتری است. معمولا درکسب و کارهای کوچک ما با دو طیف کلی مشتری مواجه هستیم.
دسته اول مشتریانی هستند که ترجیح می دهند به بهای از دست دادن بخشی از کیفیت یا خدمات قیمت کمتری پرداخت کنند.
دسته دوم مشتریانی هستند که خیلی به قیمت اهمیت نمی دهند بلکه برای آن ها بیشتر کیفیت مهم است.
اگر شما بخواهید بازار خوبی داشته باشید باید بتوانید هر دو دسته مشتری را جذب کنید و برای هر کدام آن چیزی را که مطلوب است فراهم نمایید. برای جذب دسته اول باید بتوانید کالاها یا خدمات با قیمت پایین تر داشته باشید و برای دسته دوم می توانید علاوه بر عنصر کیفیت ابتکار هایی نظیر ترکیب خدمات را ارائه کنید.
از موارد دیگری که برای رونق کسب و کارتان به آن احتیاج دارید، تبلیغات است. در بحث تبلیغات باید به چند نکته اساسی توجه کنید.
اول: مانند شرکت های بزرگ تبلیغات نکنید بلکه متناسب با کسب و کار خود تبلیغ کنید.
دوم: این نکته را در نظر داشته باشید که مهم ترین تبلیغات شما توسط مشتریان شما انجام می شود پس مراقب آن ها باشید.
سوم: با کسب و کارهایی که رقیب شما نیستند همکاری کنید. مثلا شما برای آن ها تبلیغ کنید و آن ها برای شما.
چهارم: در تبلیغات کمی ابتکار به خرج دهید.