در هر کسب و کاری وجود مشتری مهمترین رکن است. اگر شما مشتری های دائمی داشته باشید با خیال آسوده تری به کارتان ادامه می دهید و در عوض اگر مشتری هایتان را از دست بدهید قطعا با مشکل مواجه خواهید شد. در این بخش سعی داریم نشانه هایی را بیان کنیم که حاکی از احتمال از دست رفتن مشتریان شماست.
آگاهی از این نشانه ها به شما کمک می کند تا زودتر به فکر چاره بیافتید و جلوی آن را بگیرید.
۱- کاهش تعداد تماس ها
اگر چه همیشه این عامل نشانه از دست دادن مشتری نیست ولی زنگ خطر به حساب می آید که ممکن است مشتری شما به علت ناراضی بودن از خدمات شما تماس هایش را کاهش داده است.
۲- به تعویق افتادن پرداخت ها
این مورد هم اگرچه ممکن است دلائل دیگری داشته باشد ولی یکی از دلایل آن اینست که مشتری شما رضایت کامل از خدمات شما را ندارد.
۳- انتقاد و بهانه گیری
اگر احساس می کنید مشتریتان بیش از اندازه گله و شکایت دارد و به جزئیات بیش از حد انتقاد می کند، بدانید که ممکن است دلائل پشت پرده ای وجود داشته باشد که باید آن ها را بیابید و مهم تر اینکه با خشم با این انتقادات برخورد نکنید.
۴- مشتریتان از رقبای شما تعریف می کند
بهتر است در این موارد مساله را به طور مستقیم با وی درمیان بگذارید که آیا به فکر جایگزین کردن شماست؟
۵- مرتکب اشتباهی شده باشید
چنانچه خطا یا اشتباهی مرتکب شدید سریعا درصدد رفع آن برآیید و سعی کنید اشتباه خود را جبران کنید حتی اگر در این کار متحمل ضرر شوید.