یکی از نکات مهم برای هر کسب و کاری بحث قیمت گذاری محصولات و خدمات است. شاید در وهله اول به نظر برسد که این کار ساده ایست و کافی است که قیمتی که روی محصول می گذاریم از هزینه تمام شده آن بیشتر باشد اما باید بدانید که این فرایند بسیار پیچیده ای است و از عواملی است که بر میزان فروش و بازار شما بسیار تاثیرگذار است.
از عواملی که باید در قیمت گذاری مد نظر باشد می توان به قیمت محصولات مشابه، ویژگی ها و مزایا، نوع بسته بندی، نوع ارتباط با مشتری، میزان بازاریابی و تبلیغات، و از همه مهمتر میزان تقاضای بازار اشاره کرد.
تعیین قیمت محصول و میزان فروش رابطه پیچیده ای دارد برای مثال بر خلاف تصور ما همیشه قیمت پایین سبب فروش بیشترنمی شود.
نکته ای که برای قیمت گذاری همیشه باید مد نظر داشه باشید این است که تعادل میان قیمت و ارزش محصول حفظ شود.
برای این منظور موارد زیر را مد نظر داشته باشید
کالای بی رقیب و ویژه
برای این نوع محصولات قیمت های بالا قرار دهید و مطمئن باشید که بازار خوبی هم خواهید داشت. این نکته را بدانید که قیمت گذاری پایین گاهی موجب می شود اجناس شما ارزش خود را از دست بدهند و مشتری به آن نگاه هم نکند.
کالای عادی با رقبای بسیار
برای این محصولات تا جایی که می توانید و ضرر نمی کنید قیمت پایین قرار دهید. حتی یکی دو هزار تومان پایین تر هم بر فروش بیشر شما تاثیر دارد.