استارتاپ تقریبا مفهوم جدیدی است که امروزه زیاد از آن استفاده می شود. برای این مفهوم تعاریف زیادی هم وجود دارد که ما د راینجا یکی از جامع ترین آن ها را بیان می کنیم.
استارتاپ یک سازمان موقت است که با هدف یافتن یک مدل کسب و کار تکرارپذیر و مقیاس پذیر بوجود آمده است.
این تعریف بر اساس تعاریف محققان و نویسندگان این حوزه مانند یو بلنک، اریک ریس، و کتاب ها و منابع متنوع، بهترین تعریفی است که می توان ارائه داد.
به این مثال توجه کنید:
یک ساندویچ فروش دوره گرد را در نظر بگیرید. او باید هر روز صبح مواد مورد نیاز خود را بخرد. آن ها را آماده کند. بعد با یک چرخ دستی در کوچه ها و خیابان ها بگردد و بر اساس تقاضای مشتری هایش برای آن ها ساندویچ بپیچد و در ازای آن پول دریافت کند. ین ساندویچ فروش دوره گرد برای اینکه کسب و کارش را از دست ندهد، هر روز باید همه این کارها ی خسته کننده را تکرار کند. اگر چند روزی هم مثلا به دلیل مریضی نتواند از خانه بیرون بیاید، آن روزها درآمدی نخواهد داشت.
حال اگر این آبمیوه فروش بتواند مواد لازم خود را یکجا خریداری و نگه داری کند، و به جای یک چرخ، چندین چرخ داشته باشد و افرادی را استخدام کند که چرخ ها در مناطق مختلف شهر بگردانند و ساندویچ بفروشند، می تواند خود، بر کارها مدیریت کند و پول ها را جمع آوری کند. دستمزد کارگرانش را بدهد و سود خودش را بردارد. حال اگر هرچند روز هم از خانه بیرون نیاید، کسب و کارش از بین نخواهد رفت و همه آن روزها درآمدش سرجایش باقی است.
حالا این را با یک رستوران زنجیره ای مقایسه کنید.
د رضمن گفتنی است استارتاپ ها معمولا حول ایده های نو و خلاقانه می گردد.