معرفی و تحلیل استارت آپ موفق دیجی کالا
حتما تا به امروز نام کلمه دی جی کالا به گوشتان خورده است و برای پاسخ دادن به کنجکاوی های ذهنتان حتما کلمه دی جی کالا را جستجو کردید .
دیجی کالا اسم و عنوانی است برای یکی از استارت آپ های فعال و موفق ایرانی که در زمینه تجارت الکترونیک در ایران فعالیت می کند.در واقع اگر به صورت عامیانه بخواهیم این عنوان را باز کنیم باید بگوییم که دی جی کالا یک فروشگاه اینترنتی است.امروزه عوامل مختلفی از جمله شلوغی شهرها،وجود محصولات متعدد در بازار،آلودگی هوا ، صرفه جویی در وقت و هزینه باعث می شود تا میل و اشتیاق مردم برای خرید از فروشگاه های اینترنتی بیشتر شود .خیلی از مردم ترجیح می دهند به جای اینکه وقت ارزشمندشان را چندین روز و یا ساعت ها صرف گشتن در مورد کالایی کنند و یا اینکه حرف های ضد و نقیضی از فروشنده ها بشنوند ،با خیالی آسوده و قلبی آرام پشت سیستم خودشان بنشینند و به دنبال کالای مورد نظر خودشان بگردند؛با گسترش شهرنشینی و زندگی پر مشغله شهری خرید از فروشگاه های اینترنتی امری طبیعی به نظر می رسد.در حال حاضر استارت آپ دی جی کالا یا همان فروشگاه اینترنتی دیجی کالا،بزرگترین فروشگاه آنلاین در کشور عزیزمان ایران است و طبق گفته مدیر عامل این فروشگاه به طور متوسط و میانگین در طول یک روز بیشتر از ۸۵۰ هزار نفر برای بازدید و خرید به این فروشگاه سر می زنند.
دیجی کالا ، وب سایتی که به گفته برخی ، موفق ترین استارت آپ ایرانی در زمینه فروش اینترنتی است ، شنیده ها از این حکایت می کند که این وب سایت حدود ۵ درصد بازار دیجیتال را به خود اختصاص داده است،نکته جالبی که در این چند ساله در بازار موبایل و لپ تاپ ایران به وجود آمده است این است که بسیاری از افرادی که حتی به خرید اینترنتی اعتقادی ندارند قبل از حضور در بازار به این سایت مراجعه می کنند، مدل های مختلف دستگاهی که می خواهند را بررسی می کنند و نظرات مثبت یا منفی کاربران این سایت را می خوانند. این ها همه یک معنی را می دهد:وب سایت دی جی کالا روی بازار موبایل ، لپ تاپ و تبلت تاثیر مستقیم دارد.
دلیل این همه موفقیت چیست؟مطمئنا دلایل متفاوتی وجود دارد ولی شاید مهمترین دلیل این باشد:دیجی کالا قبل از اینکه یک ویترین فروش باشد یک رسانه برای فروش است.
مهم ترین وظیفه یک رسانه ، اطلاع رسانی به صورت کامل ، مداوم در کوتاه ترین زمان ممکن است.در ایران شاخص اعتماد به خرید اینترنتی جایگاه بسیاری پایینی دارد،در این میان ارائه اطلاعات به صورت مداوم می تواند این احساس را به مرور زمان افزایش دهد، بسیاری از افراد قبل از اولین خرید خود از این سایت ،ماه ها و حتی سال ها از آن فقط برای دریافت اطلاعات فنی و مطلع شدن از نظر کاربران استفاده می کنند.نمونه ای از گفتگوی کاربران دی جی کالا را درمورد گوشی Samsung Galaxy S4 I9500 – ۱۶GB می بینید.
بزرگترین درسی که وب سایت دی جی کالا به دنیای تجارت الکترونیک و طراحی سایت ایران داده است، این جمله است :به صورت مدام اطلاعات بدهید، مشتری خود به خود به وجود می آید.
فروشگاه اینترنتی دی جی کالا مرکز و مرجعی برای نقد و بررسی و سپس خرید محصولات و کالاها به صورت اینترنتی می باشد.یعنی این فروشگاه علاوه بر عرضه و فروش محصولات به نقد و بررسی محصولات دیجیتالی هم می پردازد.در این فروشگاه کالاهای مختلفی از جمله کالاهایی مانند کالاهای دیجیتالی ، لوازم ورزشی ،انواع لوازم خانگی و … عرضه می شود.
نمایندگی ها و دفاتر دی جی کالا
این فروشگاه اینترنتی دارای سه دفتر در تهران است که هر سه جدا از هم مدیریت می شوند .دفتر مرکزی دیجی کالا در نزدیکی میدان ونک است و از این دفتر برای امور مالی استفاده می شود.دفتر دوم این فروشگاه که به دفتر پردازش ها معروف است در جاده فتح که در خارج از تهران قرار دارد واقع شده است.دفتر سوم هم در شهرک پردیس در پارک علم و فناوری واقع شده است که این دفتر به مرکز تکنولوژی و بازاریابی شهرت دارد.
در گذشته دی جی کالا فقط در تهران دفتر داشت ولی این فروشگاه اینترنتی بزرگ امروزه در شهرهایی همچون اصفهان،رشت ،کرج ،زنجان ،لنگرود،شهرکرد ،برازجان ،مهریز در استان یزد و دامغان نیز نمایندگی دارد و این نشان دهنده ی این مسئله است که تعداد زیادی از مشتریان دی جی کالا را کاربران شهرستانی تشکیل می دهند و وجود نمایندگی در شهرستان ها امری لازم و واجب است.
تا به این جای مطلب معرفی کوتاهی بر سایت دیجی کالا داشتیم در ادامه این مطلب، ایده اولیه شکل گیری ،تاریخچه و بررسی علل موفقیت این سایت را با هم مرور می کنیم.
ایده اولیه شکل گیری دی جی کالا چه بود؟
دو برادر دوقلو به نام های سعید و حمید محمدی بودند که به عکاسی علاقه زیادی داشتند و عکاسی دیجیتال را ،با جدیت تمام پیگیری می کردند.در یکی از روزها برای خرید دوربین دیجیتال مورد نیاز خود به خیابان جمهوری واقع در تهران رفتند و بعد از کلی گشتن دوربین مورد نظر خودشان را پیدا و خریداری کردند.این روش سنتی خرید است که همه ما برای خرید لوازم و وسایل مورد نیاز از آن استفاده می کنیم.متاسفانه بعد از گذشت چند روز این دو برادر دریافتند که لنز دوربین مشکل دارد و بعد از بررسی بیشتر ؛متوجه شدند که دوربینی را که خریداری کردند دارای لنز دست دوم و تعمیری است .همین اتفاق ناخوشایند موجب شد که این دو برادر به فکر ایجاد یک فروشگاه اینترنتی بیفتند.
تاریخچه ایجاد سایت دی جی کالا
بعد از اولین جرقه ای که در ذهن برادران محمدی زده شد این دو برادر در سال ۱۳۸۳ تصمیم به تاسیس یک فروشگاه اینترنتی گرفتند و بالاخره در سال ۱۳۸۵ بعد از بررسی های بسیار این فروشگاه اینترنتی با مدیریت سعید و حمید محمدی راه اندازی و افتتاح گردید.
در ابتدای کار این فروشگاه با ۵ نفر پرسنل شروع به کار کرد که این تعداد تا پایان اسفند ماه ۱۳۹۲ به ۲۰۰ نفر ،تا پایان اسفند ۱۳۹۳ به ۷۰۰ نفررسید و هم اکنون با ۱۰۰۰ نفر پرسنل در حال فعالیت است.
این دو برادر از زمان تاسیس این فروشگاه اینترنتی بزرگ به صورت میانگین روزانه ۱۴ ساعت کار کردند و هم اکنون هم بر این باورند که برای موفقیت بیشتر باید روزی ۱۸ ساعت کار کنند.
مزایای خرید از دی جی کالا
امروزه خریداران محترم در هر ساعت از شبانه روز در دفتر محل کار و یا منزل خودشان این امکان را دارند که کالا یا محصول مورد نیاز خودشان را خریداری کنند و دی جی کالا با ایجاد حس اعتماد در بین مشتریان،محیط امنی را برای خرید اینترنتی فراهم کرده است
- داشتن نماد اعتماد الکترونیکی برای سایت دی جی کالا
- داشتن تنوع کالا و شرایط مطلوب برای خرید
- داشتن محیطی ساده و رابط کاربری قوی که کار کردن با سایت را آسان می کند.
- ارسال رایگان کالای خریداری شده
- ارسال کالای خریداری شده به نقاط مختلف در ایران
- وجود داشتن بعضی از کالا ها با قیمتی معادل قیمت عمده و امکان خرید یک کالا با قیمت عمده
- وجود شرایط پیش خرید برای بعضی کالاهایی که در آینده به تعداد محدود عرضه می شود.
- بهترین شرایط بسته بندی و ارسال کالا
- استفاده و عرضه برندهای مطلوب و معتبر کالا در سایت
- وجود مرجوع کردن کالا
- امکان مقایسه کالاها با یکدیگر
- دسترسی شبانه روزی مشتریان به سایت و خرید از آن
- آسان کردن خرید برای افرادی که مشکلات خاص دارند.
- صرفه جویی در وقت و هزینه
- وجود جشنواره های مختلف تخفیفی در سایت و استفاده مشتریان از این تخفیفات
- صادر کردن فاکتور فروش برای خریداران
امکان نقد و بررسی در دی جی کالا
یکی از ویژگی های بارز دی جی کالا امکان وجود نقد و بررسی کالاها در سایت است .با استفاده از این امکان می توان برای خرید تصمیم قطعی گرفت.و این یکی از بارز ترین ویژگی دی جی کالا است.
همه ما زمانی که تصمیم به خرید کالا یا محصولی می گیریم اولین کاری که انجام می دهیم این است که در مورد آن کالا یا محصول تحقیق می کنیم ،تمام جوانب را در نظر می گیریم ،از همه لحاظ این کالا را مورد بررسی قرار می دهیم، مزایا و معایب آن را برای خودمان مشخص می کنیم و در نهایت به نتیجه و انتخاب مشخصی می رسیم ولی زمانی هم پیش می آید که بعد از همه این دو دو تا کردن ها بین دو محصول گیر می کنیم و نمی دانیم که واقعا کدام یک از این دو مناسب تر هستند در این زمان چه باید کرد؟
طی چند سال گذشته سبک دریافت اطلاعات به سمت تماشای ویدئو تغییر کرده است ، بسیاری از افراد تمایل دارند قبل از خرید یک محصول به جستجوی آن محصول در اینترنت بپردازند و اگر نتیجه این جستجو به صورت ویدئو باشد مسملما ارتباط بهتری را با آن برقرار می کنند.
بخش رسانه تصویری دیجی کالا با آدرس tv.digikala.com توانسته مخاطبین زیادی را به خود جذب کند؛این رسانه ویدئویی از چند جهت به دی جی کالا در فروش کمک می کند:
۱- معمولا توجیه کردن ایرانی ها برای خرید فرآیند و پروسه زمان بری است. رسانه ویدئویی می تواند این زمان را کاهش دهد.
۲-ایرانی ها بسیار بصری و لمسی هستند یعنی از جهت بصری و لمسی احتمال بیشتری برای توجیه شدن آنها وجود دارد. وجود ویدئو های با کیفیت می تواند تا خد زیادی این احساس ها را تغذیه کند.
۳- یکی از دلایل موفقیت وب سایت دی جی کالا در گوگل همین رسانه تصویری است، بازدیدکنندگان برای دیدن هر ویدئو میانگین حدود ۱۰ دقیقه در سایت حضور دارند و این زمان بسیاری عالی است که به سئوی وب سایت بسیار کمک می کند.
میزان سرمایه و سرمایه گذاران دی جی کالا
مسلم است که هر کسب و کار تجاری چه اینترنتی و چه غیر اینترنتی برای موفق شدن به سرمایه احتیاج دارد البته این باور هم وجود دارد که برای استارت آپ های این چنینی که در حوزه مجازی فعالیت می کنند داشتن سرمایه گذار آخرین موضوعی است که باید به آن فکر کرد.مهم ترین مسئله برای کسب و کار اینترنتی داشتن یک تیم قوی و با سواد برای فعالیت است.
مجله اکونومیست در سال ۲۰۱۴ گزارشی را درباره دی جی کالا ارائه کرده است .در این گزارش سایت دیجی کالا را در مقام اول در بین سایت های ایرانی جای داده است و سرمایه ای در حدود ۹۰ میلیون دلار برای این سایت در نظر گرفته است.
به تازگی یعنی در حدود هشت ماه گذشته هم دو تن از ثروتمندان روسیه در سهام این سایت شریک شدند.”اندریه موراویوف” و شریکش “بوریس سینیگوبکو” چند ماه قبل در این شرکت سرمایه گذاری کردند.سینگوبکو دارایی ۱۰۰ میلیون دلاری خود را مدیریت می کند و معتقد است که دی جی کالا تقریبا ۸۰ درصد بازار فروش کالا البته به صورت اینترنتی را به خود اختصاص داده است و سرمایه ای معادل ۴۰۰ میلیون دلار برای دی جی کالا برآورد کرده است.وی دی جی کالا را آمازون ایران می داند به همین دلیل معتقد است که در آمازون ایرانی سرمایه گذاری کرده است!
این سرمایهگذاری از طریق موسسه سرمایه گذاری Pomegranate سوئدی انجام شده که در حال حاضر Pomegranate بیش از ۹.۴ درصد از سهام موسسه ی سرمایه گذاری ایرانی سرآوا را در اختیار دارد و در نظر دارد تا سهم خود را به بیش از ۱۵ درصد افزایش دهد.
سرآوا در حال حاضر بیش از ۵۱ درصد از سهم دی جی کالا را در اختیار داشته و در آیندهی نزدیک شاهد افزایش سهم این کمپانی به ۶۰ درصد خواهیم بود.
بررسی دلایل موفقیت دی جی کالا
اگر شما به عنوان مدیر یک سایت باشید و از شما سؤال شود که دلایل موفقیت یک سایت چه می تواند باشد چه جوابی می دهید؟برای پاسخ دادن باید دلایل گوناگون پیشرفت و موفقیت وب سایت های مختلف را در کنار هم قرار دهید و یک جمع بندی کلی داشته باشید .در مورد سایت دی جی کالا این دلایل موفقیت بر اساس نظرات کاربران ،تجارب به دست آمده در طول یک دهه فعالیت و بررسی و آنالیز دستاوردهای سایت می توان برشمرد.
۱-تلاش و پشتکار
مسلم است که از زمان تاسیس این استارت آپ تا به امروز مشکلات متعددی بر سر راه این فروشگاه و مدیران آن بوده است اگر قرار بود با وجود این مشکلات مدیران دی جی کالا خسته شوند و همان ابتدای کار درجا بزنند دیگر موفقیتی وجود نداشت پس می توان این طور نتیجه گرفت که پشتکار و تلاش امر مهمی برای رسیدن به موفقیت است که مدیران دی جی کالا این ویژگی را دارا هستند.
۲- فروش با چاشنی اعتماد
مزیت دیگر خرید از این وب سایت یعنی فروشگاه دی جی کالا انتقال احساس اعتماد و امنیت به کاربران استاعتماد یکی از مهمترین احساس هایی است که دربازاریابی و فروش اهمیت دارد ، مشتری وقتی حاضر است پول خود را خرج کند که احساس امنیت و اعتماد او تامین گردد.دی جی کالا توانسته در این چند سال اعتماد مشتریان را به خود جلب کند و این امر مهمی است چون هر مشتری با خرید موفقی که از دی جی کالا می کند می تواند مشتری دیگری را به سایت معرفی کند.
.یکی از هموطنان می گوید :”به یاد دارم که سال ها پیش برای خرید یک گوشی موبایل سونی اریکسون به بازار علاءالدین رفتیم ، داشتم قیمت ها را بررسی می کردم که یکی از دوستان قدیمی را دیدم و متوجه شدم که او مدتی در آن پاساژ مشغول به کار است، از من پرسید کمترین قیمت را از کدام مغازه داری، من قیمت و مغازه را به او گفتم ، گفت “قیمت مناسب است” و با هم به مغازه مورد نظر رفتیم ، کمی با فروشنده صحبت کرد و بعد گفت :” برویم ، گوشی رجیستر نشده و چند ثانیه به شبکه وصل می شود ، این جا علاء الدینه ، پول رو که به فروشنده بدی دیگه نمی تونی گوشی رو پس بدی یا عوض کنی ، می خواست سرت کلاه بذاره”بعدها که به سایت دی جی کالا نگاه می کردم همیشه نشان تعویض ۷ روزه برایم بیشتر به چشم می آید. دی جی کالا به مشتریان تحت یک چارچوب مشخص اعتماد می کند و این اعتماد به مرور زمان خود را به صورت فروش های بیشتر کاربران این سایت نشان داده است.”
از سوی دیگر همان طور که همه ما می دانیم یکی از مهم ترین و اساسی ترین مولفه برای خرید از یک فروشگاه اینترنتی داشتن نماد اعتماد برای آن فروشگاه است.دی جی کالا یکی از اولین دریافت کنندگان نماد اعتماد الکترونیکی است به همین دلیل مشتریان و بازدید کنندگان عزیز به هنگام خرید و یا بازدید از این سایت با فراغ بال و طیب خاطر می توانند کالای مورد نظر خود را انتخاب و در نهایت خریداری کنند.
۳-نبود رقیب در ایران
همانطور که پیشتر اشاره کردیم سرمایه گذاران روسی دی جی کالا را آمازون ایرانی معرفی کردند با این تفاوت که شرکت آمریکایی آمازون در سطح جهان با شرکت ها و سایت های دیگر رقابت رقابت دارد اما در پهنه ی ایران؛ فروشگاه یا سایتی به عنوان رقیب برای دی جی کالا وجود ندارد.
افتخارات کسب شده توسط دی جی کالا
در طول یک دهه ای که دیجی کالا به عنوان یک فروشگاه اینترنتی فعالیت می کند افتخارات متعددی را کسب کرده است که به صورت خلاصه و فهرست وار خدمت شما خواننده گرامی ارائه می کنیم:
- کسب عنوان وب سایت برگزیده از طرف وزارت بازرگانی وقت در سال ۱۳۸۷
- کسب نشان ملی برای کیفیت های برتر در سال ۱۳۸۸
- انتخاب در همایش ملی توسعه دانایی در سال ۱۳۸۸
- کسب عنوان بهترین فروشگاه اینترنتی در سال ۱۳۹۱
- برگزیده دومین اجلاس جهانی نشان منتخب در سال ۱۳۹۲
- کسب عنوان برترین سایت خرده فروش آنلاین در ششمین جشنواره وب ایران در سال ۱۳۹۲
- برگزیده در جمع ۱۰ قهرمان کارآفرین دنیا در سال ۲۰۱۴ میلادی در مسکو
- کسب عنوان برترین کسب و کار اینترنتی در چهارمین جشنواره ملی ارتباطات در سال ۱۳۹۳
معایب دیجی کالا
در کل خرید کردن از فروشگاه دی جی کالا معایبی هم دارد که بعضی از آنها فقط مختص فروشگاه دی جی کالا نیست.از جمله این معایب :
۱-غیر ممکن بودن بررسی کالا از نزدیک
یکی از معایب خرید از فروشگاه اینترنتی دی جی کالا ممکن نبودن بررسی کالا از نزدیک است.زمانی که ما به شیوه سنتی برای خرید یک محصول به بازار می رویم این امکان برای ما وجود دارد که کالای مورد نظر خودمان را از نزدیک بررسی کنیم ولی در فروشگاه های اینترنتی فقط عکسی از محصول را مشاهده می کنیم.
۲-کاهش رضایت مشتری در لحظه
دومین ایرادی که به خرید کردن از فروشگاه اینترنتی دی جی کالا می توان گرفت ،کاهش رضایتمندی در لحظه است با خرید کردن به شیوه سنتی ،بعد از پرداخت مبلغ بلافاصله میتوان کالای مورد نظر و خریداری شده را تحویل گرفت ولی در خرید از فروشگاه اینترنتی باید تا زمان رسیدن کالا به درب منزل که ممکن است چند روز طول بکشد ،صبر کرد که این امر موجب کاهش رضایتمندی در لحظه می شود.
۳-به روز نبودن لیست قیمت و موجودی سایت
یکی دیگر از ایراداتی که می توان به سایت دی جی کالا گرفت به روز نبودن لیست قیمت ها در این سایت است که این موضوع می تواند اسباب زحمت را برای مشتریان فراهم کند به طور مثال کاربری در یک زمان محصولی را از فروشگاه خریداری می کند ولی به دلیل به روز نبودن لیست ها متوجه نمی شود که این کالا در حال حاضر در سایت نیست بنابراین مجبور می شود تا هزینه اضافی پرداخت کند تا کالایی با مشخصات بالاتر را پرداخت کند.
۴- فروش کالای دست دوم به جای نو
همانطور که گفتیم برادران محمدی با خرید کالای دست دوم از بازار به این فکر افتادند تا مرجعی را راه اندازی کنند تا مشتریان خریداران به آنجا مراجعه کنند و کالای مورد نظر خود را خریداری کنند بنابراین حداقل انتظار این است که این فروشگاه دیگر خودش از این صفت یعنی عرضه کالای دست دوم به جای نو مبرا باشد اما بعضی از خریداران نظرات دیگری دارند؛ کاربری در وب سایت و تویتر خود یک نمونه را برای ما شرح میدهد :
“چند ماه قبل من از دیجیکالا یک تبلت سامسونگ خریدم و حینی که داشتم بازش می کردم کاملا مشخص بود که قبلا باز و دوباره بسته شده. چسبهای کج و کوله و کثیف و جای انگشت روی صفحه. این رو توییت کردم و خودشون تماس گرفتن و کمی پیگیری کردن ولی عملا ایده شون این نبود که «ببخشید که باز شده. حتما عوض می کنیم». منم حوصله پیگیری جدی نداشتم و گفتم با بددلی نسبی ازش استفاده می کنم.مطمئنا هنوز خرید اینترنتی برای من جذابتره و دیجیکالا هم یکی از معدود گزینهها و بد هم کار نمی کنن در نتیجه دوباره دو هفته قبل فکر کردم برای رادیوگیک و جادی تی وی یک میکرووفن خوب بخرم و یک میکروفون و پایه که کلا میشدن حدود هشتصد تومن رو به دیجی کالا سفارش دادم.بازم هر دو باز شده بودن ): میکرووفن کاملا باز شده و داخل جعبه اش پاره بود و پایهاش هم در شرایطی عجیب بود که برچسب دیجیکالا زیر شرینک خورده بود. یعنی منطقا توی دیجی کالا بسته بندی شده بود؟ این به نظرم غیرممکنه. شایدم یکی برگردونده بود به مغازه و همونجا دوباره دورش سلفون کشیده بودن و تحویل دیجیکالا داده بودن.خوشبختانه اینبار به توصیه یک نفر در مورد قبلی عمل کردم: «اینبار حین باز کردن فیلم بگیر که مدرک باشه».زنگ زدم به دیجی کالا گفتم و گفتن پنجشنبه ظهر گذشته و شنبه تماس بگیرم برای پیگیری. توییت کردم که بازم کالا دست دوم است و منطقا دوباره تعداد زیادی تجربههای مشابهشون رو گفتن و همون موقع دیجیکالا ریپلای زد و بعدش هم زنگ برای پیگیری. فیلم ها رو فرستادم. گفتن شنبه کالا رو بفرستم. به نظرم معقول بود که پایه رو نگه دارم و فقط میکرووفن رو عوض کنم. شنبه پیک خودشون اومد و میکرووفن رو گرفت و برد و اعلام کردن باز شده بودن میکروفون قابل قبوله و میکروفون جدید رو ندارن و پول رو پس دادن.نتیجه؟ من بعد از یک هفته که از سفارش گذشت، یک پایه دارم بدون میکرووفن و پولم برگشته به حسابم (: من ناراضی هستم چون چیزی که می خواستم رو نگرفتم، دیجی کالا ناراضی است چون برای برندش خوب نیست، پیک ناراضیه چون دو سه بار اومده و یک جایی یک نفر داره سعی می کنه یک میکرووفن باز شده رو به یکی دیگه بفروشه.”
در ذیل این مقاله که در وب سایت کاربر مذکور منتشر شده کاربران بسیاری تجربه مشترک خود را در خصوص خرید کالای دست دوم به جای نو مطرح کرده اند که موجب شگفتی است؛ امیدوارم که شما هم با خرید مناسب و مطلوب از دی جی کالا به جمع مشتریان راضی از این فروشگاه بزرگ بپیوندید.و تجربیات خرید از این فروشگاه را با ما در میان بگذارید.
منبع : www.Ebays.ir
2 دیدگاه
فروشگاه اینترنتی استارت کالا
طی دهه اخیر خرید و فروش های اینترنتی محبوبیت خود را در بین مردم پیدا کرده اند و البته با وجود رشد روزافزون فروشگاه های اینترنتی تعداد اندکی از آنها مورد توجه مردم قرار گرفته اند، چرا که در این میان فروشگاهی موفق است که علاوه بر داشتن قیمت مناسب، تنوع محصولات و خدمات خوب بتواند به صورت هدفمند بر پایه اعتماد و رضایت کامل مشتری قدم بردارد. داشتن مجوزهای لازم ازجمله مجوز نماد اعتماد الکترونیکی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و مجوز نماد ساماندهی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ارسال مطمئن با کمترین هزینه و ضمانت بازگشت کالا از اصول مهمی است که یک فروشگاه اینترنتی باید به آن پایبند باشد، استارت کالا معتقد است انتقال حس خوب اطمینان به مشتری مهمترین اصل ماندگاری و پیشرفت یک فروشگاه اینترنتی معتبر است.
فروشگاه اینترنتی استارت کالا
محمد
سلام.بسیار عالی و بینظره